Tento článek má za cíl zvýšit povědomí o tom, co vše lze automatizovat a jak, se zaměřením na obchodní procesy. V dalších článcích se zaměříme na automatizaci v dalších oblastech, např. v HR.
Někdo si představí, že automatizace jsou jen pro ajťáky nebo pro průmyslovou výrobu. Už dávno tomu tak není. Pokud k Vaší práci používáte počítač, pravděpodobně lze aspoň její část automatizovat a nemusíte k tomu ani umět programovat. Používáte např. filtrování emailů? Pak už automatizujete.
Typickým příkladem automatizace obchodních procesů je zpracování poptávky - nejdále jsou v tomto eshopy, kde se klient prakticky obslouží sám. V sektoru služeb se pak využívají obvykle jednoduché formuláře, které nahrazují zdlouhavé kolečko emailů, které by jinak muselo proběhnout, než získáte aslepsoň základní minimum informací pro odbavení poptávky, ale k tomu více níže.
Potkali jsme se v naší praxi už se stovkami obchodníků a vesměs vám řeknou to stejné - nikdo z nich nešel dělat obchod kvůli tomu, aby přepisoval údaje z jednoho okna do druhého. Jádrem práce obchodníka, v čem by měl vynikat a za co si jej platíte, je komunikace s klientem, tedy schůzky, hovory, maily, zkrátka vyjednávání. To je jeho přidaná hodnota.
Když zohledníte hodinovou sazbu, pak každá minuta strávená "administrativou" - přepisováním údajů, ruční tvorbou objednávek, vystavováním faktur, atd. přichází docela draho. S našich zkušeností jde o desítky tisíc měsíčně, na jednoho obchodníka. Investice do automatizace administrativy se vám pak vrátí velmi rychle, o to rychleji, čím více obchodníků máte, protože jedna automatizace pomáhá všem. Při ručním zpracování také vznikají chyby a prostoje, které také stojí peníze. Ze statistik jasně vychází, že čím dřve zareagujete na poptávku, tím větší je šance na získání klienta. A v některých odvětvích se bavíme o řádu minut.
Když to shrneme, pak automatizace:
Každý byznys je trochu jiný, našim klientům na začátku vždy děláme audit procesů, abychom jim pomohli nastavit automatizace na míru jejich potřebám. Často se však opakují dotazy na:
Na váš web umístíme jednoduchý srozumitelný formulář, do kterého zájemce o vaše produkty napíše svůj kontakt a blíže vydefinuje o co má zájem, do polí, které vy předem specifikujete. Tyto informace se pak automaticky přenesou do vašeho CRM systému (systému pro správu poptávek - může se jednat o jednoduchou excelovskou tabulku, ale doporučujeme raději profesionální nástroj Pipedrive.
Díky tomu:
Jistě, někteří klienti stále dají přednost tomu, že zatelefonují nebo napíšou nestrukturovaný mail. O tuto možnost je nemusíte připravit. Poptávkové formuláře již jsou však standardem a většinu klientů nezaskočí.
Běžná situace - obchodník zatelefonuje klientovi, zapomene si do kalendáře naplánovat follow up a pasivní klient se sám o sobě neozve, v mezidobí jej uloví konkurence, nebo upadne zcela do zapomnění. Moderní CRM nástroje jako toto umí ošetřit tím, že obchodníka po uzavření jedné aktivity vždy vyzvou, aby si naplánoval další, nebo mu ji v určitých předdefinovaných případech naplánují automaticky. Takže se už nestane, že by vám jen tak někdo propadl sítem.
Vynecháme li čas strávený na schůzkách, bývá časově nejnáročnější aktivitou vypisování různých dokumentů - objednávek, smluv, faktur. I toto lze výrazně zjednodušit. Máte-li alespoň trochu standardizovaný produkt a podmínky dodání, umožní obchodníkovi moderní nástroje jako Pipedrive příslušný dokument vygenerovat na jedno kliknutí. Potřebujete si jen připravit příslušné šablony a mít základní informace o klientovi a poptávce (a ty máte, neboť vám klient vyplnil formulář - viz předchozí odstavce).
Obchodník pak dokument jen zkontroluje, případně opraví detaily a potvrdí jeho odeslání na adresu klienta. Tento postup sice nejde 100% aplikovat v každém odvětví, zejména v zakázkové výrobě), ale i tam může výrazně pomoci, neboť většina textu zůstává v dokumentech stejná a mění se jen detaily jako cena a termíny dodání.
Obchodník obvykle musí poslat velké množství emailů a často jsou velmi podobné, kromě používání emailových šablon (templates) lze nastavit i automatizované odesílání těchto šablon v určitých případech, např. když:
Často se pro obchod a pro realizace používají dva různé nástroje (např. již zmíněné Pipedrive pro obchod a ClickUp pro projekty). Při vyhrání zakázky v CRM potom lze automaticky přenést potřebné informace o zakázce a zákazníkovi do systému pro projektové řízení, projektový manažer pak nemusí shromažďovat informace z více míst.
Jak jsme již lehce naznačili, řada moderních nástrojů má moduly pro automatizace a snaží se jít uživatelům vstříc. Můžeme doporučit:
Jednoduchou automatizaci si tedy zvládnete postavit sami, ovládáte-li alespoň základy výrokové logiky ("když A, tak B")
Složitější automatizace, kde potřebujete např. propojit více softwarů mezi sebou (typicky přenesení údajů o obchodním případu do nástroje pro projektový management) již vyžadují odbornější zásah. V tomto směru vám rádi pomůžeme, stačí nás kontaktovat pomocí odkazu níže.